Geschiedenis van de gemeenteraad

De gemeente Barneveld kent een lange geschiedenis. Vóór 1795 werd onze regio bestuurd door de ambtsjonkers, heren uit adellijke Gelderse families. Met de komst van de Fransen is er veel veranderd, zo ook in het bestuur. In 1812 werden op last van keizer Napoleon de gemeenten Barneveld, Garderen en Voorthuizen ingesteld. Deze werden in 1818 samengevoegd tot de gemeente Barneveld. In de loop der tijd zijn er verschillende grenswijzigingen geweest, maar de huidige gemeente Barneveld is grotendeels hetzelfde als de gemeente in 1818.

Sinds 2022 hangt er in de hal van het gemeentehuis een zogenoemde bladermuur. Hier kunt u de geschiedenis van de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Wethouders bekijken. In onderstaand PDF-bestand staat alle informatie van de bladermuur zoals deze ook in de hal hangt.

PDF bestand Bladermuur (pdf, 2 MB)