Oorlogsdagboeken geschonken aan Gemeentearchief

Opnieuw heeft het gemeentearchief oorlogsdagboeken geschonken gekregen. Dit keer de dagboeken van Gerritje Middelman-Moll uit Voorthuizen.

Gerritje Moll (1888-1948) woonde in Voorthuizen toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Ze was toen 26 jaar oud. Op 4 juli 1918 is zij getrouwd met Willem Middelman, die later wethouder zou worden in Barneveld. Gerritje was een dochter van Evert Moll, eigenaar van exportslachterij Deptford in Zeumeren. Zij hield zowel in de Eerste als in de Tweede Wereldoorlog een dagboek bij, waarin zij gedetailleerd schreef over het leven in oorlogsomstandigheden.

Bij het gemeentearchief hadden wij al jaren kopieën van deze dagboeken, maar nu heeft de familie de originelen geschonken. Dit was de laatste wens van een dochter van Gerritje, welke onlangs overleden is.

Het dagboek uit de Eerste Wereldoorlog is openbaar en in te zien op de studiezaal. Vanwege privacywetgeving zijn de dagboeken uit de Tweede Wereldoorlog tot 2045 niet zomaar in te zien, hiervoor is eerst toestemming van de gemeentearchivaris nodig.