Hulp gevraagd

In het archief van de gemeente liggen de bevolkingsregisters van 1850 tot 1920. Dikke boeken waar alle inwoners van de gemeente in staan, op welke adressen ze wonen, welke beroepen ze hebben, waar ze vandaan komen enzovoort, enzovoort. Een schat aan informatie voor als je op zoek bent naar bijvoorbeeld je voorouders.

Helaas is al deze informatie nog maar gedeeltelijk digitaal aanwezig. Het gemeentearchief heeft nu een project gestart om met behulp van crowdsourcing deze registers te ontsluiten.
Dit houdt in, dat vrijwilligers vanuit huis de gevraagde informatie kunnen invoeren op onze website Archieval . Ze krijgen de scans in beeld en voeren dan de namen, beroepen, geboorteplaatsen en geboortedata in.

Als alles ingevoerd is, komen de gegevens online beschikbaar, samen met de scans van het bevolkingsregister. Zo wordt het vinden van voorouders weer een stukje gemakkelijker gemaakt.

Twee mensen die al een tijdje bezig zijn, vertellen:

“Mijn ervaring bij het helpen bij het bevolkingsregister is dat het vooral leuk is. Je komt verschillende samenstellingen tegen van gezinnen. Niet alleen vader en moeder met hun kroost, maar ook weleens dat er een gepensioneerde militair uit België bij hen inwoonde.  Dan vraag ik me weleens af, hoe zij in Barneveld terecht zijn gekomen.
En wat ik ook leuk vind is dat je met oud schrift bezig ben. Het ontrafelen van het handschrift van wat in die tijd gebruikelijk was. “

“Het is Coronatijd en ik ga niet naar het gemeentehuis in Barneveld maar blijf thuis.
Ik ben via Archieval ingelogd en ga aan de slag met dit project. Regel voor regel vul ik eerst de achternaam, eventueel het tussenvoegsel en de voornaam/namen in. Vervolgens regel voor regel geboortedatum en  -plaats. Ik ben nog niet klaar. Als ik vervolgens geslacht en beroep heb overgenomen, kan ik op de knop “afronden” drukken. De volgende scan verschijnt op het scherm.
In het algemeen levert het bekijken van bevolkingsregisters, op de aanwezigheid van enkele onduidelijke of pietepeuterige cijfers en letters na, geen hoofdbrekens op. Het lezen van de Barneveldse bevolkingsregistergegevens is, wat mij betreft, een eitje!
nerzijds blijf ik in 2020 en anderzijds duik ik in het Barneveldse leven in de tijd van toen. Ik zie veel mensen voorbijkomen. Voor het grootste deel zijn ze in de gemeente Barneveld geboren. Een flink aantal anderen zag het levenslicht in Ede, Woudenberg of Scherpenzeel. De wieg van anderen stond in plaatsen verder weg. In Zeeland of Oost Vlaanderen. en in dorpen die, heden ten dage, in grote plaatsen zijn opgegaan zoals  Watergraafsmeer en Diemerbrug.”

Wilt u meehelpen met het ontsluiten van de bevolkingsregisters? Meldt u zich dan aan via onze crowdsourcingpagina en u kunt meteen aan de slag.

Crowdsourcing