Collectie Bouwheer gedigitaliseerd

De gehele Collectie Bouwheer is nu digitaal beschikbaar via Archieval. Vrijwilligers zijn druk bezig geweest om alle documenten van deze collectie te digitaliseren en online te plaatsen. Nu hoeven de vaak kwetsbare stukken niet meer uit het depot gehaald te worden en kunt u ze op uw eigen computer raadplegen.

De Collectie Bouwheer is een grote verzameling wetenswaardigheden uit de geschiedenis van de gemeente Barneveld en de wijde omtrek. Gemeentebode Hendrik Bouwheer (1842-1909) begon hiermee. Zijn interesse voor de geschiedenis van de omgeving heeft geresulteerd in een collectie van zes strekkende meter aan gekopieerde teksten, aantekeningen, krantenknipsels, tekeningen en schriften die terecht zijn naam draagt. De collectie heeft jarenlang bij het museum Nairac gelegen. In de jaren zeventig van de 20e eeuw is de collectie geïnventariseerd door een groep studenten onder leiding van professor Paasman, waarna ze is overgedragen aan het gemeentearchief.

De gehele collectie vindt u onder archiefnummer 263 op onze collectiesite Archieval.

De scans zijn gratis te downloaden. Bij gebruik van de scans in artikelen of andere publicaties vragen wij u wel om het gemeentearchief Barneveld als bron te vermelden.