Digitaliseren op verzoek

Vanuit huis archiefstukken bekijken? Dat kan via onze collectiesite Archieval.

Maar niet al het materiaal dat in beheer is bij het Gemeentearchief is al digitaal beschikbaar. Wanneer u archiefstukken zou willen laten scannen, kunt u dit aan ons doorgeven. Wij beoordelen uw aanvraag, niet alle stukken komen hiervoor in aanmerking. 

Aan deze service zijn geen kosten verbonden.

Wij digitaliseren

  • Hele inventarisnummers  (van kaft tot kaft) uit overgebracht archief van het gemeentebestuur tot 1991;
  • Inventarisnummers ouder dan 100 jaar uit overheidsarchieven;
  • Particuliere archiefstukken na toestemming van de bewaargever (bijvoorbeeld archieven van bedrijven, kerkgenootschappen of families);
  • Inventarisnummers uit archieven zonder openbaarheidsbeperking (= inzagebeperking);
  • Losse akten (bijvoorbeeld akten Burgerlijke Stand) op verzoek wanneer die niet online staan.

Wat digitaliseren wij niet

  • Inventarisnummers die meer dan 100 scans bevatten;
  • Stukken die te kwetsbaar zijn;
  • Stukken die niet openbaar zijn;
  • Bouwvergunningen/tekeningen (daarvoor geldt de legesverordening;)
  • Formaten die te groot zijn voor de scanner (formaat A3);
  • Foto’s (daarvoor gelden de richtlijnen voor de fotocollectie);
  • Boeken;
  • Kranten;
  • Films;
  • Stukken die al online staan.

Aanvragen

Wanneer u stukken digitaal wilt ontvangen, kunt u dit direct aanvragen via ons portaal Archieval met de knop "digitaliseren".

Vermeldt u de volgende gegevens in uw aanvraag:

  • uw naam;
  • uw e-mail adres;
  • uw telefoonnummer;

U kunt maximaal 4 inventarisnummers per keer aanvragen.

Als wij uw aanvraag hebben ontvangen, gaan wij beoordelen of de gevraagde stukken gedigitaliseerd kunnen worden. Wij houden u op de hoogte van de voortgang van uw aanvraag. Na digitalisering worden de scans gekoppeld aan het inventarisnummer. Ze zijn dan voor iedereen beschikbaar en te downloaden via Archieval.

Archieval